Verhuizen is een stressvolle ervaring die we bijna allemaal wel eens meemaken. In feite staat het vaak zelfs in de top 3 van de grootste stressfactoren in het leven, naast de dood van een geliefde en de echtscheiding. Gelukkig hebben we een 4 zeer eenvoudige tips die gegarandeerd je verhuizing makkelijker gaan maken. Een verhuisbedrijf in Amsterdam kan je daar in erg ondersteunen.

Op tijd beginnen met opruimen

Het overkomt ons allemaal. In de loop der jaren verzamelen we uiteindelijk diverse (overbodige) stukken, kledingstukken, meubels, boeken, souvenirs… noem maar op. Hoewel dit op korte termijn niet al te veel schade veroorzaakt, leidt het bij verhuizing naar huis tot schijnbaar eindeloze uren van pijnlijke beslissingen over wat te houden en wat weg te gooien. Om deze onnodige stress te vermijden, begin je enkele maanden voor de verhuizing (indien mogelijk) al met beslissingen maken wat je wilt houden, doneren, weggeven, verkopen of wilt weggooien. Hierin is het belangrijk dat je streng bent voor je zelf, als je een kledingstuk al 6 maanden niet gebruikt moet je nadenken of het nog wel handig is om die mee te nemen.

Maak een checklist aan

Maak van letterlijk elke taak een punt in je checklist. Het allerbelangrijkste voor het maken van een checklist is misschien ook dat je meteen schrijft als je er aan denkt. In 9 van 10 gevallen vergeet men weer waar die aan dacht als je het niet opschrijft. Probeer hier vroeg mee te beginnen, schrijf bijvoorbeeld van te voren op wat er sowieso moet gebeuren. Alle kleine taken die later bezinken kan je altijd er op schrijven zodra je er aan denkt. Een checklist maken is misschien het makkelijkste onderdeel tijdens je verhuizing maar na je verhuizing zal je merken hoeveel het heeft geholpen en hoeveel stress het heeft afgenomen in tegenstelling als je het niet zou doen.

Vraag om hulp!

Je hebt zelf 2 handen, maar hoe mooi zou het zijn als je er 8 zou hebben. Nou niet zo mooi als je er echt 8 zou hebben maar het helpt wel. Maak in je omgeving van te voren duidelijk dat je wilt gaan verhuizen. Er zijn altijd wel een aantal mensen die zichzelf aanbieden op te helpen. Deze heb je in ieder geval in je zak. Bekijk daarna zelf welke mensen handig zijn in bepaalde klusjes. Zodat je zelf in je hoofd een verdeling kan maken wie wat doet. Vergeet namelijk niet dat het jouw huis is, jij bent de regisseur, jij moet vertellen hoe alles moet en wat de helpende handjes moeten doen. 

Het is belangrijk dat je dit proactief blijft doet anders gaan mensen zelf beslissingen maken wat wel of niet weg moet. Maak aan de hand van je checklist duidelijk bij iedereen wat er te wachten staat en wie welke taak krijgt. Je zult zien dat je hierdoor meer overzicht en rust in je hoofd krijgt als iedereen eenmaal bezig is.

Regel je nutsbedrijven zo snel mogelijk

Ten slotte, maar zeker niet in de laatste plaats, zorg ervoor dat je zo vroeg mogelijk bij jouw nutsbedrijven (zoals gas & elektriciteit, woningverzekering en gemeentebelasting) aankomt. Dit zal niet alleen een last van je afnemen, vaak krijg je ook advies en tips mee.

Pin It on Pinterest